Sunday, January 7, 2007

disiplin dalam pertunangan

DISIPLIN DLM BERTUNANG

Saya telah berkenalan dengan seorangpemuda yang alim dan warak orangnya.Dia banyak memberi nasihat dan panduanagama kepada saya. Sejak berkenalandengannya, saya telah banyak berubah.Saya mengikuti nasihatnya agar menutupaurat dengan sempurna dan tidakmeninggalkan solat lima waktu. Sayadapat rasakan ada perasaan indah yangtimbul dalam hati sanubari sayaterhadapnya. Saya selalu berangan-angan agar dapat bersamanya sebagaisuami isteri suatu hari nanti. Ustaz,apakah yang saya lakukan ini dalamkeredaan Allah? Tidakkah saya berubahkerana pemuda tersebut, bukansepenuhnya kerana Allah SWT? Bagaimanauntuk memastikan agar saya sentiasaberada di landasan yang betul?Terima kasih atas kesudian ustazmenjawab persoalan iniJawapanTahniah, kerana bertemu dengan pemudayang alim dan warak. Dalam hal yangmelibatkan hubungan lelaki dan wanita,Islam cukup teliti dan sering dituduhsebagai ‘konservatif’ dari kacamatabarat. Hakikatnya, Allah mahabijaksana dan amat mengetahui baik danburuk untuk manusia di dunia danakhirat.Justeru, jika dilihat dari apa yangtelah meresapi hati saudari, bolehlahdi katakan saudari sudah ‘jatuh hati’kepada si pemuda tadi serta memasangniat baik untuk mempersuamikannya.Sebagai manusia biasa, ia sememangnyasatu niat dan perasan yang sukar ditolak. Bagaimanapun, saudari perlulahmengawal semua batasan perhubungandengan pemuda tadi bagi mendapatkeredhaan Allah.

Tindakan berikutperlulah saudari lakukan :-

1) Meluahkan hasrat secaraberselindung tetapi boleh di fahamikepada pemuda tadi untukmembina “rumahtangga” bersama. Iaberdasarkan tindakan Khadijah yangmenggunakan orang tengah, dan jugaseorang wanita lain yang tanpa segansilu menyatakan hasratnya kepadabaginda SAW. Imam Al-Bukhari di dalamsohihnya meletakkan satu babbertajuk “ Wanita mendedahkan /menawarkan dirinya kepada lelakiSoleh” (Rujuk Kitab Nikah) ; , jugaterdapat satu riwayat bahawa Anas r.aberkata di sisi anakperempuannya : “telah datang seorangwanita kepada Rasulullah SAW lalumenawarkan dirinya (untuk menjadiisteri baginda) ; berkatalah wanitaitu : “ Adakah dikau punyai hajatkepadaku? “ ; maka anak perempuan Anasmenyampuk : “ Alangkah kurangnya malusi wanita itu dan amat malunyaperbuatannya ” ; maka Anasmenjawab : “ Dia lebih baik darimu, iaberkehendakkan Nabi SAW lalumenawarkan dirinya kepada baginda SAW”( Sohih Al-Bukhari, 7/17 ). Imam IbnHajar menegaskan tiada catatnya wanitamenawarkan dirinya untuk menjadiisteri kepada seorang lelaki ( Fath al-Bari, 9/175 ) Justeru, jangan terlaluterpengaruh kononnya orang wanitatidak boleh melamar si pemuda yangbaik lagi warak. Teruskan hasrat danjangan bertangguh dalam melakukan halyang baik. Malah Khawlah bt Hakimadalah dari kalangan wanita yangmenawarkan dirinya kepada Nabi SAW (Sohih al-Bukhari, 7/15)

2) Saudari diizinkan untuk menjemputsipemuda ke rumah saudari bagimemperkenalkannya kepada kedua Ibubapa saudari. Dengan kewujudan ibubapa atau ‘wali’ lain di majlis itu,saudari dibenarkan untuk beradabersama di ruang tamu (dengan menutupaurat lengkap) dan tidak perlulahbersembunyi di dalam bilik. Iaberdasarkan hadith-hadith yangmengizinkan lelaki dan wanita yangberniat untuk kahwin, bagi mengenalidengan lebih dekat bakal pasanganmasing-masing.Antaranya dalilnya : “telah datangkepada Nabi SAW seorang lelaki lalumenceritakan bahawa ia inginmemperisterikan seorang wanita Ansar,maka Nabi bersabda : “Adakah kamutelah melihatnya? : “Belum jawabnya” ;Nabi menjawab : “ Pergilah kamumelihatnya kerana di mata wanita Ansarada sesuatu (tanda)” ( Riwayat Muslim)Juga pesan Nabi kepada Mughirah binSyu’bah selepas mengetahui ia inginmeminang seorang wanita : “ Pergilahmelihatnya, sesungguhnya ia lebihmenjamin berkekalannya – bagi menilaikesesuaian- (perkahwinan) kamu berdua”( Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, IbnHibban ; Hasan menurut At-Tirmidzi no1087, cet Maktabah al-Ma’arif ; Sohihmenurut Albani ) Perlu diingat bahawamelihat bukan hanya dengan mata,tetapi ia juga membawa maksud suatumeninjau sikap, budi bahasa, carahidup dan apa-apa info yang dapatmenambahkan ketepatan pemilihanpasangan (kecuali yang HARAM dibuatdan dilihat). (Fiqh as-sunnah, SayyidSabiq, 2/23 dengan tambahan, Nizom al-Usrah, Dr Muhd ‘Uqlah, 1/206)

3) Jangan bertangguh atau berhubungtanpa ikatan sah terlampau lama, (Nizom al-Usrah, 1/216) kerana ia amatmudah membawa keapda yang haram.Perihal berangan-angan saudari tadijuga bukanlah sesuatu yang baik untukditeruskan. Nabi SAW menyatakan : “Tidak dilihat (penyelesaian) bagi duaorang yang cinta-mencintai kecualiNIKAH ” ( Riwayat Ibn Majah, al-Hakim,sohih menurut al-Hakim, As-Suyuti , Al-Jami’ As-Soghir, no 7361, 4/397 cetJahabersa) . Al-Allamah Al-Munawimenegaskan ubat yang terbaik bagipasangan yang sedang asyik bercintadan kasih adalah Nikah ( FaidhulQadir, 5/294)

4) Jangan menghebahkan kepada awamsekali mana belum di ijab kabulkan,kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin’boleh membawa fitnah dengan mudah. (Nizom al-Usrah Fil Islam, 1/214)

5) Jangan bertemu berdua-duaan diluar, sama ada di tempat terbuka atautertutup, kecuali diringi mahramlelaki yang telah dewasa dan mampumenilai baik buruk menurut Islam. Sayanyatakan begini kerana ramai jugamahram lelaki yang ‘merapu’ dan tidaklangsung punyai ilmu tentang batashubungan lelaki wanita menurut Islam.Kehadiran orang seperti ini, tidakmencukupi syarat yang ditetapkan Islam.

6) Mengurangkan komunikasi yang tidakberkenaan, serta mengawal isikandungan perbincangan dari yangmembawa syahwat. Mengetahui hati budibakal pasangan menggunakan alatanmedia elektronik seperti email, suratdan sms lebih baik dari bercakap dalambanyak keadaan (kerana mendengar suaramudah menaikkan syahwat),bagaimanapun, saya tidak menafikanemail, surat dan sms juga bolehmenaikkan syahwat, tetapi saya kirasecara ‘verbal’ lebih mudah.

7) Kerana perbicaraan adalah panjangdan dalil amat banyak, ringkasanperkara perlu ( semuanya menurut dalilal-Quran & Al-hadith) dijaga sepertiberikut :-

a. Haram bersentuh, menyentuh satusama lain.

b. Haram ber”dating” tanpa disertaimahram yang thiqah.

c. Haram berbicara dan bersembangdengan syahwat. ( sms, phone, chat,mesengger )

d. Awas fitnah masyarakat sekeliling.

e. Awas fitnah dalam diri anda danpasangan.

f. Haram melihat kepada aurat masing-masing.

g. Awas daripada bertukar gambar.

h. Awas daripada hebahan umum sebelumdi ijab kabul.

No comments: